تامین و فروش برگ توتون

تامین و فروش برگ توتون

در زمینه تامین و فروش برگ توتون در آغاز به تاریخچه ای از کشت توتون در ایران می پردازیم.  نخستین بذر توتون در ایران، ۱۱ خردادماه سال ۱۲۶۶ شمسی  توسط دکتر استپان هاراتونیان ارمنی معروف به «حکیم فانوس» در رشت انجام گرفت و رفته رفته به سایر نقاط کشور همچون کردستان گسترش یافت. توتون از قرون گذشته شناخته شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. چهار گونه از این گیاه در سال 1753 شناسایی شده است. البته بیش از 70 گونه از این گیاه در جنوب آمریکا شناسایی گردیده است. تعدادی از آنها بومی استرالیا و تعدادی هم بومی آفریقا هستند. ارقام متنوع توتون وجود دارد که با توجه به نوع کاربرد آنها کاشته می‌شود. مهم ترین مناطق کشت تنباکو در ایران شامل استان های مازندران، اصفهان، بوشهر و قسمت هایی از استان فارس است،

بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده توتون این ماده دارویی و مخدر چین است. گفته می‌شود چین، برزیل، هند وآمریکا به ترتیب بیشترین صادرات توتون را دارند. بیشترین مساحت تولید این گیاه در آفریقای جنوبی است.

ویژگی ظاهری گیاه توتون

گیاه توتون دارای ساقه ضخیم، مویی و بزرگی می باشد. برگهای آن ساده و تخم مرغی شکل هستند. برگها و ساقه ها بوسیله موهای ریزی پوشیده می‌شوند. این گیاه گلهایی به رنگهای سفید، کرم، صورتی یا قرمز و به شکل خوشه ای دارند. علاوه بر این برگها به شکل لوله ای هستد که می‌تواند به 3.5 تا 5.5 سانتی متر برسند. برگها بخش های مهم گیاه هستند از این بخش در تهیه سیگار استفاده می‌شود. دانه های این گیاه بسیار کوچک هستند و یک گیاه 200 هزار یا بیشتر بذر دارد.

تامین و فروش برگ توتون

آب و هوای مناسب برای رشد گیاه توتون

توتون یک گیاه گرمسیری است، اما به خوبی در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری هم کاشته می‌شود. تا زمان برداشت به 100 تا 120 روز آب و هوای بدون یخبندان و سرمای شدید نیاز دارد. دما در دوره رشدی بین انتقال نشاء تا برداشت باید بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد باشد. به طور کلی گیاه توتون به شرایط آب و هوایی حساس است. آب و هوای مناسب و بارش باران به طور یکنواخت باعث تولید برگهای با کیفیت بالا می‌شود. علاوه بر این شرایط طول روز بلند و دمای حدود26 درجه سانتی گراد در طول فصل رشد با رطوبت نسبی 70 تا 80 درصد برای تولید با کیفیت این محصول مورد نیاز است.

بارندگی مناسب برای کشت توتون

گیاه توتون به بارش سالانه پراکنده بین 500 تا 1250 میلی متر نیاز دارد. در باران های بیشتر و آب اضافه ممکن است برگها ضخیم و پوسته پوسته شوند. بنابراین توتون ممکن است بدون باران سنگین هم برسد.

نیاز های خاکی برای رشد گیاه توتون

توتون تقریبا در هر نوع خاکی قابل کاشت است. اگرچه، بهترین خاکها برای تولید توتون خاکهای عمیق، با  زه کشی مناسب و لومی است و خاک نباید دچار غرقاب شود. همچنین توتون گاها به خشکی مقاوم است و بیشترین مقدار تولید در تامین آب به مقدار کافی به دست می‌آید. عمق ریشه ها در خاک ممکن است حداقل تا 76.2 سانتی متر مناسب است. بهترین خاک برای تولید توتون در خاکهای پایه دارای لایه رسی به رنگ قرمز به دست می‌آید ولی برای داشتن زه کش حتما باید شخم زده شود. pHمناسب برای رشد این گیاه 5 تا 6.5 است.

آماده سازی خاک

خاک یا گلدانی که برای کاشت توتون و انتقال آن در نظر گرفته می‌شود باید در معرض آفتاب قرار بگیرد. خاک آفتاب خورده، با زه کشی کافی و شخم زده شده باشد. در خاکهایی که احتمال وجود بیماری درآنها وجود دارد کاشته نشود.

کاشت و نشا کاری توتون

زمان مناسب برای کاشت توتون در پاییز از آبان تا فروردین است و در شرایط آبیاری است. زمانی کاشته شود که رطوبت در خاک موجود باشد و گیاه با شرایط آفتابی و گرما مواجه شود تا مقدار مناسب رشد انجام شود.

بذرها باید در ابتدا روی سطح یک بستر ضدعفونی شده قرار داده شوند و به آرامی آبیاری شود. مخلوط شروع کننده رشد در گلدانی کوچکتر قرار داده شود. بذر ها در داخل گلخانه بین 4 تا 6 هفته رشد می‌کند. بذرهای توتون بسیار ریز هستند کمی درشت تر از سر سوزن و به همین دلیل نباید زیر لایه خاک ضخیم کاشته شوند. برای کاشتن بذرهای توتون در خارج از گلخانه دما بین 24 تا 27 درجه مناسب برای جوانه زنی است. بذرها تا زمانی که جوانه نزده اند نباید با خاک پوشانده شوند زیرا این بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند. زمان لازم برای جوانه زنی توتون بین 7 تا 10 روز است. دانهال ها یا گیاهان کوچک توتون باید 3 تا 4 هفته بعد از جوانه زنی باید منتقل شوند. انتقال و کاشت گیاهچه توتون به صورت ریشه لخت به شکل کاشتن مستقیم گیاه از گلدان به خاک مزرعه یکی از روش های کشت توتون است. اگر در زمان انتقال نشاها به زمین ریشه زیاد هوا بخورد دچار شوک انتقال می‌شود که به شکل زرد و پژمرده شدن برگها خودش را نشان می‌دهد.

کوددهی به گیاه توتون

یکی از نکات مهم در تغذیه گیاه توتون قرار دادن کودهای ازته محرک رشد در دوران رشد در اختیار گیاه است. علاوه براین مقدار جذب عناصر پتاسیم و فسفر توسط گیاه توتون کمتر از مقدار استفاده شده به عنوان کود است. بخشی از کودهای استفاده شده بعد از برداشت محصول دست نخورده باقی می‌مانند. انجام آزمایش خاک یکی از راههای فهمیدن ظرفیت و مقدار عناصر غذایی در خاک و نیاز کودی برای توتون و هر گیاه دیگر است. استفاده بیش از حد از کودهای ازته و برخی از کودهای کم مصرف باعث کاهش عملکرد گیاه است. pH مناسب برای رشد توتون بین 5.7 تا 6 است و رشد در pH های پایین تر و بالا تر به نوع خاک هم بستگی دارد. آهک دولومیتی دارای کلسیم و منیزیم و منیزیم است.

آبیاری گیاه توتون

آبیاری یکی از جنبه های مهم تولید محصول با کیفیت توتون است. بارندگی در طول دوره رشد به خصوص دوره های بحرانی دوره رشد غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد است. به همین دلیل آبیاری آب مورد نیاز بیش از بارندگی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

کنترل علف های هرز در مزرعه توتون

یکی از جنبه های مهم تولید توتون کنترل علف های هرز است. علف های هرز با گیاه اصلی بر سر آب و مواد غذایی رقابت می‌کنند و در نتیجه باعث کم شدن محصول نهایی می‌شوند.

برداشت توتون

توتون زمانی برداشت می‌شود که به بیشترین درصد رشد خود رسیده باشد. زمانی که فضای بین رگبرگی برگهای توتون از سبز به زرد یا خاکستری تبدیل می‌شود گیاه آماده برداشت است. ارقام مختلف توتون در زمان های مختلف می‌رسند.

توتونی که از مزارع برداشت می‌شود، باید در کارخانه به محصول نهایی تبدیل شود. وضعیت بازار هم بر قیمت‌های نهایی محصولات تولیدشده در کارخانه‌های داخلی تأثیرگذار است.

تولید کنندگان عمده توتون  وتنباکو

در ایالات متحده، از سال ۲۰۱۴ کارولینای شمالی بزرگترین تولید کننده تنباکو بود. در اوج تولید جهانی توتون و تنباکو، ۲۰ میلیون خانوار روستایی چینی در ۲.۱ میلیون هکتار زمین توتون و تنباکو تولید می کردند. در برزیل حدود 135000 کشاورز خانواده تولید دخانیات را اصلی ترین فعالیت اقتصادی خود ذکر می کنند. حدود 0.25٪ از اراضی زیر کشت هند برای تولید دخانیات استفاده می شود.

بهترین توتون و تنباکو ایران

تنباکو زرد طلایی اصفهان

تنباكوي زرد طلايي خميني شهر بهترين و مرغوبترين نوع تنباكوي صادراتي كشور است.  مرغوبیت خاك خمینی شهر برای كشت تنباكوی زرد طلایی باعث شده تا در هیچ كجای كشور شاهد مرغوبیت نوع محصول نباشیم

تنباکو خوانسار

بهترین تنباکوی گیاهی کشور را بنام خوانسار می‌شناسند. تنباکوی خوانسار بیشتر در مناطقی مانند قودجان، تیدجان و تعداد دیگری از روستاهای خوانسار مانند ویست کشت می‌شود و از برگ و ساقه آن در قلیان استفاده می‌کنند. این تنباکو با طعم تلخ می‌باشد و دارای چوب های بلند و ضخیم است که نشان از کیفیت بالای این محصول دارد. همچنین این تنباکو از گیرائی بالایی برخوردار است که استعمال آن توانایی خاصی را می‌طلبد.

تنباکو برازجانی

تنباکو در استان بوشهر(برازجان ، حومه برازجان، آباد، اهرم، خورموج، دشتی ، کنگان و گاوبندی)کشت می گردد. تنباکو برازجانی در کنار دیگر تنباکوهای کشت شده در ایران داری دود بسیار غلیظ و یک مزه تند و شیرین است که این مشخصات باعث شده است تا در کشور این تنباکو بسیار معروف باشد.

تنباکو هکان جهرم

تنباکو از محصولاتی است که از گذشته‌های دور در دهستان هکان شهرستان جهرم فارس کشت می‌شده و به دلیل نوع خاص آن، استقبال خوبی از آن می‌ شود و می گویند تنباکویی شیرین است. تنباکوی هکان، بعد از تنباکوی برازجان پرمصرف‌ترین تنباکو در کشور به ویژه جنوب است.

به منظور تامین و فروش برگ توتون ما را در اینستاگرام دنبال کنید. گروه کیمیا توتون بهترین مواد اولیه را در اختیار شما قرار می دهد. با ما همراه باشید.

دیدگاه بگذارید

مشاوره آنلاین در واتساپ پاسخگوی سوالات شما هستیم